Ukjent

Av Roar Wold

Om kunstverket

Roar Wold (født 16. mai 1926 i Strinda, død 26. februar 2001) var en norsk maler, kjent for sin strengt beherskede, abstrakte kunst.

Han var elev ved Statens kunstakademi i perioden 1948-1951. I 1967 var han førsteamanuensis ved Institutt for form og farge ved Norges tekniske høgskole. I perioden 1976-1981 var han styreformann ved Kunstakademiet i Trondheim.

Her er en gammel pressemelding fra en av Wolds utstillinger:

Roar Wold ved Trondheim Kunstmuseum!
Eva Furseth eva.furseth at tkm.museum.no
Man Sep 22 17:22:31 CEST 2003
Forrige melding: :110:Katja Høst på Bjørka
Neste melding: :110: pusle i Trondhjems Kunstforening
Meldinger sortert på: [ dato ] [ tråd (thread) ] [ emne ] [ avsender ]
Trondheim Kunstmuseum åpner Minneustillingen for Roar Wold
søndag 28. september kl 13!

museet ønsker også VELKOMMEN TIL
PRESSEVISNING TORSDAG 25 september kl 11

Utstillingen vises t.o.m. 4. januar 2004
Åpningstider: kl 11-16 tirsdag-søndag, mandag stengt
Trondheim Kunstmuseum


Pressemelding

Minneutstillingen viser et bredt spekter av det rikholdige
kunstnerskapet til Roar Wold (1992-2001). De tidligste verkene i
utstillingen er fra sent på 50-tallet, og viser hans første sikre
dreining bort fra det figurative motivet. Her brytes landskapsmotiver
ned til geometriserende komposisjoner, med utgangspunkt i landskapets
hovedlinjer og utvalgte detaljer. I disse arbeidene kan man fremdeles
gjenkjenne landskapet, men vi ser en klar utvikling mot 60-tallets
nonfigurative uttrykk, hvor hovedvekten av verkene er stramt regissert
av rettvinklede rutenett. Verkene er koloristiske utforskninger av enkle
fargeklanger, gjerne i brune eller blålige toner.

På 70-tallet slippes flere farger til, og på 80-tallet springer hans
koloristiske talent ut i dristige fargesymfonier. Det som hindrer vellet
av kraftige fargekontrastene i å gli ut i kaos, er bildenes enkle,
statiske grunnstruktur. Man kan likevel få følelse av at Wold har lagt
fra seg penselen i aller siste øyeblikk, like før maleriet overskrider
bristepunktet.

Kolorist
Wold blir gjerne regnet som konstruktivist, dette kan få en til å
fokusere på den underliggende konstruksjonen, noe som i hovedvekten av
hans arbeider bare spiller en birolle, på bekostning av verkets
koloristiske kvaliteter. Det er mer nærliggende å hevde at Wold har
banet seg vei et sted mellom konstruktivismens strukturer (som Lars
Tiller) og lyriske naturopplevelser (som Jakob Weidemann, Inger Sitter),
og faktisk med en viss avstand til begge hold.

Relaterte artikler